Koritsánszky Márk, Atelier Zündel Cristea, Párizs, 2013.01.07 - 2013.07.07.
5000 ÓRA PÁRIZSBAN
A Portugáliában eltöltött, korábbi szakmai gyakorlatomat követően izgatottan vártam a Leonardo da Vinci Mobilitási Projekt pályázatát. Hatalmas lehetőségnek és szakmai kihívásnak tartom a program nyújtotta ismeretszerzést, így a meghirdetést követően határozott döntésem volt arról, hogy részt kívánok venni az ösztöndíj pályázatban.
A külföldi építészirodák számára elküldött pályázati anyagomra négy építésziroda küldött pozitív visszaigazolást – egy finn, két spanyol, továbbá a párizsi székhelyű Atelier Zündel Cristea. Döntésem meghozatalában elsősorban olyan rangsort kívántam felállítani, mely alapján az irodák közötti nagyobb értékű szakmai fejlődési lehetőséget kerestem. Így esett a választásom az utóbbi irodára.
BONJOUR, PARIS!
A szerződések megkötését követően nekiláttam az utazás előkészítéséhez. Párizs a világ egyik legsűrűbben lakott városa. Egy négyzetkilométeren 21.200-an élnek, ami 6,5-szerese a budapesti népsűrűségnek. Nyílván ennek köszönhető, hogy az ingatlanok havi bérleti díja rendkívül magas. Az albérlet / lakótárs keresők helyzetét tovább nehezíti az is, hogy 1-1 szobára, vagy stúdiólakásra rendkívül sok jelentkező van. A fentiek figyelembevételével a kiutazást megelőző közel 1 hónapot a szálláskereséssel kellett töltenem - itthonról. Végül az utazás előtt 10 nappal sikerült szállást találnom Párizs 9. kerületében.
BONJOUR, A/ZC!
Az építészirodát Grégoire Zündel és Irina Cristea alapította 2001-ben. Az elmúlt évek során több mint 100 építészeti projekten dolgoztak. Az iroda, Párizs 11. kerületében található. Jelenlegi állományát kb. 20 fő alkotja.
Szakmai gyakorlatom időszaka alatt az építésziroda számos projektjébe volt szerencsém közreműködni. A feladatok típusán illetően szintén széleskörű munkát végeztem az általános műszaki rajzoktól kezdődően (alaprajz, metszet, homlokzat, helyszínrajz, részletrajz) a háromdimenziós tervekig, részletekig.
LIGNE 14 DU METRO DE PARIS - ML14 METRÓÁLLOMÁSOK
kivitelezés éve: 2017
megrendelő: RATP
beruházás értéke: 44.000.000 EUR
teljes beruházás értéke: 1.200.000.000 EUR
Első feladatként a párizsi 14-es metróvonal új állomásainak (Porte de Clichy; Mairie de Saint-Ouen) engedélyezési terveiben (phase: AVP / PC) működtem közre. Alapvetően a metszeteken, illetve az alaprajzokon dolgoztam. Továbbá „Porte de Clichy” állomás teljes háromdimenziós modelljét készítettem el. Mairie de Saint-Ouen állomásnál a mélygarázs parkolási elrendezésére készítettem tanulmányterveket.
A projektet pályázati úton nyerte el az iroda, melynek előfeltételeként 2 metróberuházással kapcsolatos referenciát kellett bemutatniuk. Ehhez az egyik referenciát egy svájci partneriroda „szolgáltatta”, aki Lausanne új metróállomásait tervezte. Az A/ZC részéről pedig Rennes város új metróállomásainak tervezésére kiírt nyertes tervpályázata biztosította a referenciát.
Érdekesség, hogy a metrószerelvények automatizált üzemeltetésűek, melyek számára 2 egymástól független technikai termet szükséges biztosítani állomásonként. Továbbá az „épület” speciális szerkezeti megoldása is újdonságnak számít, mely Európában először itt fog megvalósulni. Az alkalmazott burkolatoknál figyelemmel kell lenni az állomás biztonsági követelményeire is. Ugyanis a metróállomások 2 évente teljes körű statikai átvizsgálásra kerülnek, mely során a fémlemez burkolatokat teljesen visszabontják a látszó szerkezetig. Ebből a megfontolásból preferált a kerámia burkolat, melynél az eseteges szerkezeti deformációk - bontás nélkül - könnyebben megfigyelhetők. Tűzvédelmi szempontból a teljes állomás evakuációjának 10 percen belül meg kell történnie.
LIGNE B DU METRO DE RENNES METRÓÁLLOMÁSOK
kivitelezés éve: 2017
megrendelő: SEMTCAR
beruházás értéke: 45.000.000 EUR
A projektbe az engedélyezési terv utáni szakaszba (phase: AVP & DPC) kapcsolódtam be. Feladataim kezdetben az alaprajzok, illetve a metszetek aktualizálásából állt, majd a metróállomások (Mabilais, Colombier, Saint-Germain, Gares) bejáratainak felszín feletti homlokzati rajzait, részletrajzait, valamint háromdimenziós modelljeit készítettem a projekt részére előírt vizuális arculati útmutató (IVA) alapján.
NOTRE DAME DE BON SECOURS / PÁRIZS NYUGDÍJASOTTHON ÉS ÓVODA
kivitelezés alatt
megrendelő: NDBS
beruházás értéke: 30.000.000 EUR
Az épület funkciója: idősek otthona és óvoda. A magánberuházó 3 építésziroda közötti versenyből választotta ki az A/ZC-t. A projekt gondolatiságának központi eleme, hogy az épület jelentős százalékát kitevő nyugdíjas otthon mellett óvodának is helyet biztosít. Habár az épület kivitelezése (a mélygarázzsal rendelkező részén) már elkezdődött (phase: CHA), a felső szinteken így is számos –többnyire belsőépítészeti- módosításra került sor. Feladataim közé tartozott a padló-, álmennyezeti-, illetve belső falburkolati tervek és részletrajzok elkészítése, 3D helyiségtanulmányokkal kiegészítve. Továbbá egy 56 oldalas A3 méretű „tervdosszié” elkészítése az óvoda engedélyeztetéséhez, mely helyiségenkénti alaprajz és falnézetekkel, részletrajzokkal, termék adatlapokkal igazolta a követelmények (szaniterek, burkolatok, beépített bútorok, stb. …) teljesítését. Ezt követően a terület tájépítészeti tervének 2D és 3D feldolgozásán dolgoztam.
TERRASSE9 / NANTERRE LAKÓÉPÜLET
kivitelezés éve: 2015
megrendelő: Bouygues Immobilier
beruházás értéke: 20.000.000 EUR
Az épület vegyes funkcióval rendelkezik. Jelentős részét lakások teszik ki (összesen 140 db - magán értékesítésre, illetve szociális célra), míg az épület kisebb hányada kulturális / szabadidő központként funkcionál. Feladatom: sales alaprajzi tervrajzok készítése a Bouygues Immobilier részére, továbbá metszetek rajzolása.
LECLERC 122 / BOULOGNE – BILLANCOURT IRODAÉPÜLET REVITALIZÁCIÓJA
kivitelezés éve: 2014
megrendelő: GECINA
beruházás értéke: 12.250.000 EUR
Boulogne, Párizs dél-nyugati csücskében található. A terület nagy része korábban ipari területként funkcionált, otthon adva a Renault autógyár egyik üzemének. Néhány év alatt a terület gyökeres változáson ment keresztül. Előző funkcióját felváltották a lakóépületek, az ipari övezetet teljesen felszámolták. Így vált napjainkra Boulogne, Párizs egyik legdrágább negyedévé.
Az irodaépületet 1970-ben építették. A környező terület rohamos fejlesztése, továbbá az épület technikai, illetve építészeti avultsága erőteljes kontrasztot teremtett, mely felújításra késztette a tulajdonosokat. Magánberuházás lévén az iroda közvetlen megkeresést kapott a fejlesztőtől az épület globális átalakításának megtervezésére. A felújítás során alapvető követelmény volt, hogy a jövőbeli irodaháznak „eco” kategóriás épületnek kell lennie. Munkámmal a tenderterv előkészítésében (phase: DCE) működtem közre. Számos kisebb-nagyobb módosítást kellett elvégezni az alaprajzok, metszetek, homlokzatok, álmennyezeti tervek rajzaiban. Továbbá részletes tervet (alaprajzok, falnézetek, „bútortervek”) kellett készítenem a szaniter helyiségekről.
ÖSSZEGZÉS
Köszönettel tartozok mindazoknak, akik közreműködtek e tartalmas szakmai gyakorlat létrejöttéhez. Az ösztöndíjnak köszönhetően szakmai ismereteim jelentősen bővültek. Olyan nagyléptékű és egyben nem mindennapi projektekben vehettem részt, melyek igazán különlegessé tették a mindennapi munkát. Párizs építészeti látnivaló, valamint pezsgő kulturális élete pedig minden egyes hétvégére tartogatott valamilyen meglepetést, mely tovább növelte a hétköznaponként megszerzett inspirációkat.
Au revoir!
Koritsánszky Márk