Széchenyi István Egyetem, Győr

Széchenyi István Egyetem, Győr

Az Európai Unió Leonardo da Vinci Mobilitási Programja

Tempus Közalapítvány

Barcelonai gyakorlat, záróbeszámoló

2014.05.26. 15:12 leonardo.sze

Kraszlán GergelyXavier Vilalta Arquitectura, Barcelona, 2013.11.11 - 2014.05.11.

Diplomám megszerzése után szerettem volna kipróbálni magam egy idegen szakmai környezetben, külföldön. Úgy gondoltam pályám megkezdésének jó alapot adhat a látóköröm kiszélesítése. A Leonardo Mobilitási Projektről már korábban hallottam az egyetem alatt, és tudatosan készültem rá, hogy részt veszek benne. 

XVA –Xavier Vilalta Arquitectura

01k.jpg

Az iroda

A fogadó irodám egy 2004-ben alapított kis létszámmal működő építész, tervező iroda, amely Barcelona központi részében működik. Xavier Vilalta, a vezető építész egy fiatal, ambiciózus személyiség. Tervezési tevékenységük az utóbbi években Afrikára és a Közel-Keletre koncentrálódott, de az ott létem alatt egyre több hazai megrendelés érkezett.

Az interneten keresztül találtam rá az irodára, és egy online interjú után választottak ki a gyakornoki pozíció betöltésére. A gyakorlatom alatt hat nagyobb projektbe kapcsolódtam be. A fél év alatt a tervezői munka minden részével volt szerencsém találkozni, a koncepciótervtől kezdve a kiviteli részlettervekig.

Munkák

ACA Lekki Housing – Nigéria

Az első projekt volt, amibe megérkezésem után rögtön bekapcsolódtam. A feladat Nigériában egy 350 lakásos lakóépület együttes létrehozása volt. A koncepció kialakulása után érkeztem meg, így én a helyszínrajz megrajzolásával, az egyes lakástípusok alaprajzaival dolgoztam, majd a háromdimenziós modellezés, és látványtervek elkészítése volt a feladatom. A terv egy zártkörű pályázatra készült.

02k.jpg

ACA Lekki Housing látványtervek

Entoto house – Etiópia

A második munka, amibe szintén a tervezés közben kapcsolódtam be. A koncepció teljesen kialakult már, amikor elkezdtem vele dolgozni. A feladatunk egy meglévő villa felújítása volt, melyet a tulajdonosok a későbbiekben kiadó apartmanként működtetnének, és egy új lakóépület kialakítása a tulajdonos családja számára. Az én dolgom a kissé kaotikus háromdimenziós modell letisztítása volt, majd belsőépítészeti részletek megrajzolása. Ezután a végleges látványtervek elkészítése. Januárban pedig befejeztük az épület kiviteli terveit, összeállítottuk a kiviteli tervdokumentációt.

03k.jpg

04k.jpg

Entoto house látványtervek

Hotel Tirvia – Spanyolország, Katalónia

Ez volt az első projekt, amivel az elejétől kezdve foglalkoztam. A feladat egy kis apartmanokból álló hotel kialakítása Katalónia északi részén a Pireneusok lábánál, egy hegyoldalban. A koncepció alapötletét egy hagyományos, kőből épített zöldtetős helyi épülettípus a „Cabana de volta” újragondolása adta. Meghatározó volt a természet közeliség, a természetes anyaghasználat és az épületek fenntarthatósága. Külön kihívás volt, hogy a terület jelenleg mezőgazdasági besorolású, így a szabályozási terv módosításával is foglalkoznunk kellett. A koncepció kialakítása után a prezentációk során a terv elnyerte az ügyfelek és hatósági képviselők tetszését is. Egy végső prezentációra tablókat állítottunk össze, és makettet is készítettünk a helyszínről.  

05k.jpg

06k.jpg

Hotel Tirvia látványtervek

Porsche bemutatótermek (koncepció)

Az irodavezető felkérést kapott, hogy részt vegyen a Porsche cég konferenciasorozatán Barcelonában. Megbízták őt, hogy állítsunk össze egy koncepciót arra, hogy hogyan is nézhetnek ki egy autószalon, megszokottól eltérő ötletekkel megvalósítva. A helyszín fiktív volt. Az alapötletünk az volt, hogy egy autószalont egy természet közelibb környezetben rendezzünk be, és a járművek a fedett és nyitott terekben elszórtan elhelyezkedve az őket körülvevő elemekkel együtt nyújtsanak egyfajta vásárlói élményt az embereknek. Egy prezentációt állítottunk össze, sémákkal, fenntarthatósági ábrákkal, néhány látványtervvel.

07k.jpg

Porsche bemutatótermek

Eixample apartman hotel (koncepció) – Spanyolország, Katalónia

Barcelonában egy befektetéshez kezdtünk el egy koncepciótervet kialakítani. Annyi volt adott, hogy az Eixample negyed egy jellegzetes, Ildefons Cerdà által megálmodott nyolcszögű tömbje lenne a tervezési helyszín. És a tervezési feladat pedig egy apartman hotel 50 szobával. Először megismerkedtem a hely történelmével, építészetével, majd egy részletes koncepciót alakítottunk ki, mely kitért minden kapcsolódó dologra, mint például az optimális telekválasztás, kialakítási lehetőségek, közlekedőrendszerek, lakástípusok, fenntarthatóság.

Lo+demoda belsőépítészeti terv – Spanyolország

Ez volt az utolsó munka, amivel kinn foglalkoztam. Egy helyi cég felkért minket, hogy tervezzünk nekik egy belsőépítészeti arculatot. Több, helyen készülnek Spanyolországban üzletet nyitni. A termékpalettájuk széles, az elektronikai eszközöktől kezdve, ruházati cikkek, bútorok, és sok minden más megtalálható rajta. Ebből adódóan volt összetett a feladat, illetve amiatt, hogy a helyszínek sem voltak még adottak.  Egy modulrendszerre épülő koncepciót hoztunk létre. Lekerekített sarkú dobozok alkották a rendszer, kétféle mérettel. Ezekből hoztunk létre minden termékükhöz megfelelő bútorzatot. Átnéztük az összes terméküket, listát készítettünk a méreteikről, és megjelöltük, hogy melyik típusú bútorban tárolhatóak. A dobozokról részletterveket készítettünk, a teljes szerkezetüket és működésüket megterveztük, illetve egy fiktív üzletről látványterveket készítettünk. 

08k.jpg

ACA Lekki Housing látványtervek

Tapasztalataim

Nagyon örültem ennek a lehetőségnek, amivel fél évet tölthettem el egy számomra eddig nem igazán ismert kultúrájú országban, és nagyon hasznos szakmai tapasztalatokat szerezhettem egy jó hangulatú, szakmailag magas színvonalat képviselő irodában.

A mediterrán életstílusról azt mondhatom, hogy merőben más, mint amit mi itthon élünk, de hamar lehet hozzá alkalmazkodni. Úgy éreztem az élet kicsit lassabb, mindenki nyugodtabb, de ennek ellenére a dolgok lezárulnak és elkészülnek időre. Ha ezt konkrétan a munkára nézve vizsgálom ezt, nem volt sok kapkodás, a munka azonban mindig hatékonyan folyt.

Az egyetemen megszerzett tudásomnak köszönhetően nagyon hamar beilleszkedtem az irodába, minden alapom megvolt ahhoz, hogy hasznos tagja lehessek a csapatnak. A szakmai tudásommal elégedett volt a fogadóiroda is. Sok mindent tanultam, alapvetően az építészeti gondolkodásmódjuk hasonlított ahhoz, amit én is megszokhattam és közel áll hozzám. A szakmai számítógépes ismereteim rengeteget fejlődtek, és természetesen rendívül hasznos tapasztalat volt látni azt, hogy hogyan folyik az építészeti munka egy másik országban nemzetközi projekteken, egy kis nemzetközi csapattal. Szerettem azt, hogy már az első napoktól kezdve meghallgatták a véleményemet a munkával kapcsolatban, kaptam annyi szabadságot, hogyha úgy gondoltam, hogy a terv valamely eleme nem megfelelő, vagy lehetne jobb is, kidolgozzak egy másik lehetőséget, és amennyiben meggyőztem őket, akkor azzal folytattuk a munkát. A munka nem egy gépies folyamat volt, hanem sokkal inkább egy hasznos szakmai párbeszéd. Úgy gondolom, hogy a kint létemmel egy életre szóló tapasztalattal lettem gazdagabb, és ez sokat fog segíteni a jövőben is.

Gyakorlatom helyszíne Barcelona is nagy hatással volt rám. Az állandóan lüktető városi élet és a csendes kikapcsolódásra alkalmat adó hangulatos, olykor rejtett terek, helyek egyfajta keveréke. Egy időben van jelen régi és új, a hagyomány, és a nyitottság a fejlődésre. A főnököm Xavi említette többször, hogy ő már sok helyen élt, de ennél jobbat, mint Barcelona nem talált még. Én még nem éltem túl sok helyen, de egyet értek vele abban, hogy sok szempontból nézve is egy kellemes pontja ez a világunknak.

09k.jpg

10k.jpg

Barcelona

komment

Címkék: xvstudio határtalan építészet 3 kraszlán gergely

süti beállítások módosítása