Széchenyi István Egyetem, Győr

Széchenyi István Egyetem, Győr

Az Európai Unió Leonardo da Vinci Mobilitási Programja

Tempus Közalapítvány

Határtalan Építészet 3. - háttérinformációk

2012.06.10. 21:40 leonardo.sze

(Részletek a pályázati anyagból.)

A TERVEZETT PROJEKT ÁLTALÁNOS CÉLJA, hogy az Egyetemünkön frissen végzett kiemelkedő képességű építészmérnököket külföldi szakmai gyakorlathoz segítsük.

JELENTKEZŐINK a külföldi fogadó intézmények munkáiban való részvételen keresztül képet kapnak az adott országra jellemző építészeti felfogásról. A kint tartózkodás során megszerzett szakmai és építészeti-kulturális tapasztalatoknak köszönhetően rendelkezni fognak olyan egyetemes építészeti szemléletmóddal, amelynek megszerzése általános esetben a gyakorló építészeknek nem, vagy csak évtizedeken keresztül lehetséges. A projektben részt vevő frissen végzett építészek elsajátítják az építészetre jellemző szaknyelvet, megteremtve a lehetőséget a nemzetközi szakmai életbe történő bekapcsolódásukra. A külföldi szakmai gyakorlat alatt önálló munkavégzési és csapatmunkában való részvételi készségük egyaránt fejlődik. Igazolják, hogy alkalmasak a felelős építészeti tervezés feladataira. A külföldi irodánál végzett munka ideje beleszámít a kamarai tagsághoz szükséges gyakorlati időbe, ami az önálló tervezői tevékenység feltétele. Bekapcsolódásukkal az európai munkaerő-áramlásba idehaza is jobb munkaerő piaci helyzetbe kerülnek.

A FOGADÓ INTÉZMÉNYEK európai városokban található, kis létszámú építész stúdiók. A különböző szakmai profilú és építészeti hitvallású irodák építész-tervezői megbízásokat teljesítenek. A jelentkezők közül kiválasztott résztvevőket fokozatosan vonják be, teljes értékű építész-tervező asszisztensi teendőkkel ellátva őket. A fogadó intézmények számára a projekt lehetőséget teremt arra, hogy hosszú távú munkakapcsolatot alakítsanak ki gyakorló magyar építészekkel. Végzős építészeink friss szellemiséget visznek az irodák légkörébe, ami ott inspiráló erővel hat.

EGYETEMÜNK küldő intézményként vesz részt a projektben. Elsődleges célunk az Egyetem versenyképességének növelése. A projekt segítségével végzőseink munkaerő-piaci pozícióját javítjuk, így Egyetemünk diplomái is felértékelődnek. További cél, hogy a résztvevőink által összegyűjtött tapasztalatokat - a korábbi projektünkhöz hasonlóan - az építészképzésbe és az egyetemi nyelvoktatásba integráljuk. Ily módon a projekt eredményei az aktív építészmérnök hallgatók számára is elérhetőkké válhatnak. A kiküldött, frissen végzett építészmérnökök előmozdítják az Egyetem nemzetközi ismeretségét is, ami az intézmény stratégiai célja és érdeke.

A PROJEKT MEGVALÓSÍTÁSÁT - felhasználva a korábbi projektünk tapasztalatait - öt fő fázisra bontva képzeljük el. Az első fázisban történik meg a résztvevők kiválasztása, akikkel háromoldalú szerződést kötünk. A második szakaszban a korábbi Leonardo gyakorlat résztvevőinek bevonásával felkészítő programot szervezünk, ahol praktikus tanácsokat kaphatnak az új résztvevők. A harmadik fázisban helyi nyelviskolák bevonásával nyelvi-kulturális felkészítésen vesznek részt a gyakornokok, mellyel párhuzamosan megkezdik szakmai gyakorlatukat Európa különböző országainak építészirodáiban. Ezt tekintjük a negyedik fázisnak. A projekt záró szakaszában történik meg a program kiértékelése és az eredmények közzététele Egyetemünkön és a magyar építészeti média különböző fórumain.

PROJEKTÜNK RÉSZTVEVŐI az Egyetemen frissen diplomázott okleveles építészmérnökök. A diploma megszerzésének alapfeltétele a legalább egy államilag elismert középfokú, C típusú idegennyelv-vizsga, így egyfajta általános nyelvtudással már rendelkezniük kell. Az építészeti szakma sajátossága, hogy csak kamarai tag lehet önálló tervező. A tagság megszerzésének egyik feltétele minimum két év szakmai gyakorlat igazolása. Résztvevőink pályájuk ezen kezdeti szakaszán vehetnek részt a projektben, így ők önálló tervezőként még nem, de építész-asszisztensként, műszaki rajzolóként, szerkesztőként helyezkedhetnek el építész irodáknál. A tapasztalható bizonytalan gazdasági helyzetben különösen nagy előnyt jelenthet számukra külföldi szakmai gyakorlatuk ténye egy nevesebb itthoni építészirodába történő jelentkezéskor.

A KÉPZÉSI IGÉNYEK. Résztvevőink az építészetet magas színvonalon művelő irodákban a képességeikhez illő, valós feladatok által szerezhetnek szakmai jártasságot pályájuk legelején. Az idegen nyelvi és kulturális környezet fejleszti nyelvi készségeiket és ösztönzi őket tudásuk elmélyítésére. A szaknyelvi tudás elsajátításával magabiztosan kezelhet idehaza idegen nyelvű szakmai anyagokat. Végzőseink a célországokban kapcsolatokat építhetnek ki, melyek nemzetközi együttműködések alapjai lehetnek. A multikulturális hatások kedvezően befolyásolhatják szemléletmódjukat. Mindezek az itthoni vagy külföldi elhelyezkedés során előnyt jelentenek. A szakmai előnyökön túl a résztvevő külföldi tartózkodása a személyiségének fejlődésében is komoly mérföldkő. Az önállósodás és önmegismerés ezen formája rendkívül pozitív hatású: a résztvevő megismeri saját határait és valós képességeit.

A KÉPZÉS HOSSZA. A szakmai gyakorlatra kiküldött résztvevők egymástól függetlenül, különböző székhelyű és munkanyelvű fogadóintézményekben helyezkednek el. A fogadó intézmények a résztvevők legalább hat hónapos alkalmazásában érdekeltek: akklimatizálódásuk és az adott céggel való együttműködés kialakulása viszonylag sok időt vesz igénybe. E mellett a projekt céljai közé tartozik, hogy diákjaink magabiztos szakmai tapasztalattal és nyelvtudással térjenek vissza; amihez az ideális kint tartózkodási időtartam minimum hat hónap. A fogadó intézmények kiválasztásában szempontok voltak: a Leonardo-hoz hasonló programokban szerzett tapasztalatok, a multikulturális irodai környezet megteremtésének igénye, eltérő építészeti attitűdök felvonultatása, a kortárs építészet gyökereinek és irányvonalainak megismerhetősége, építészeti-kulturális szempontból jelentős régiók képviselete.

FELKÉSZÍTÉS. A célcsoport életkora (a legfiatalabb lehetséges résztvevő 21 éves) miatt a résztvevőkről feltételezhetjük, hogy felelősen gondolkodó fiatal felnőtt. Emiatt a lélektani felkészítést (amiben a külföldi egyedüllét és önállósodás nehézségeit tárjuk fel előttük) felajánljuk ugyan, de nem tartjuk elengedhetetlennek a projekt megvalósulásához. A kiutazások megkezdése előtt meetinget tartunk, ahová meghívjuk a korábbi projekt kedvezményezetteit (résztvevőit). Ezen a meetingen történik meg a tapasztalatok átadása: itt a korábbi kedvezményezettek ismereteit adjuk át a most kiutazóknak. A kiutazók számára a nyelvi / szaknyelvi felkészülést kínálunk az Egyetem Idegennyelvi Oktatási Központján (INOK) keresztül. A résztvevők ugyan nem egyszerre utaznak ki, ill. a nyelvterületek is jelentősen eltérhetnek, de valószínűsíthető, hogy a használandó nyelvek száma 2-3-ban maximálható. Terveink szerint a kiválasztás után, 2011 július hónap során az INOK egy felkészítő hetet tart (akár több időpontban, alkalmazkodva a résztvevők időbeosztásához), melynek során fokozott figyelmet fordítunk arra, hogy a célnyelvi kompetenciák elmélyítése mellett, átfogó felkészítést kapjon az ösztöndíjas a külföldi munkavállalás adminisztratív - munkaügyi és lelki részleteit illetően. A felkészítő tanfolyam során különösen hangsúlyt kap a nyelvi felkészítés esetében a szakmai szöveg értelmezés, hallás utáni értés és az anyanyelvi lektorral történő társalgás. Az adminisztratív felkészítésre terveink szerint a Munkaügyi Központ munkatársát kérjük fel, míg a lelki- érzelmi felkészítéssel az Egészségügyi és Szociális Intézet oktatóját bízzuk meg.

AZ EGYETEM CÉLJA oktatási színvonalának emelése, a gyakorlatorientált oktatás elmélyítése. Ehhez hozzátartozik a végzett hallgatók utánkövetése, szakmai felkészülésük végzés utáni támogatása. A legfrissebb jelentések szerint a munkanélküliség aránya legjobban a diplomások körében nőtt (egy év alatt + 7%), így kézenfekvő, hogy az Egyetem végzett diplomásainak – saját kapcsolatrendszerét felhasználva – további szakmai fejlődési lehetőséget kíván biztosítani a projekt által. A korabeli inasoknak mesterré válásukhoz európai tanulmányutat kellett tenniük, résztvevőink ehhez hasonlóan a szakmai gyakorlatuk alatt olyan újszerű kihívásokkal kerülnek szembe, melyek elmélyítik bennük az egész életen át tartó tanulás vágyát és szükségességét a naprakész ismeretekre való igényt. E szemléletmóddal, a nemzetközi építészet megtermékenyítő hatásával a magyar építészet a felemelkedés útjára léphet. Résztvevőink megszerzett tudásukat hazai munkahelyeken kamatoztatják majd, mely segíti a régió és az ország megerősödését, az európai integrációnkat. Egyetemünk nemzetközi kapcsolatainak erősítése, a kiadott diplomáinak és közvetve a képzéseinek felértékelődése, vagyis versenyképességének fokozása révén kíván profitálni a projektből. Győr egyetemi városként való nemzetközi elismerése pedig az egész régió érdeke is.

A TANULMÁNYÚT ELISMERÉSE. A projekt célcsoportját illetően a szakmai gyakorlatot nem intézményünk számítja bele a képzésbe (hiszen a szakmai gyakorlattal kapcsolatos szerződésen kívül semmilyen egyéb jogviszony nem áll fenn a küldő intézmény és a résztvevők között), hanem majd a leendő munkahelyi válogatáson fogják értékelni a pályakezdő hallgató szakmai ismereteit. Ezen felül a helyi illetékességű Építész Kamara fogja figyelembe venni akkor, amikor a résztvevő kérni fogja felvételét a kamarába. Az építész tervezői jogosultság alapfeltétele a kamarai tagság: ennek eléréséhez viszont bizonyos időtartamú építész tervezőasszisztensi szakmai gyakorlatra szükség van. A résztvevő külföldi szakmai gyakorlatát a kamara teljes egészében elismeri. Korábbi projektünk során tapasztalat volt, hogy az Europass kiállítása a résztvevők számára komoly előrelépést jelentett a szakmai gyakorlat igazolásában, így jelen projektünk során is alkalmazni fogjuk ezt az egyre inkább elismert dokumentumot. Várhatóan igényt is fognak tartani rá a szakmai gyakorlatukat sikeresen teljesítők.

Üdvözlettel
Horváth Tamás
Széchenyi István Egyetem, Győr
Építészeti és Épületszerkezettani Tanszék

komment

Címkék: mindenkinek határtalan építészet 3

süti beállítások módosítása