Széchenyi István Egyetem, Győr

Széchenyi István Egyetem, Győr

Az Európai Unió Leonardo da Vinci Mobilitási Programja

Tempus Közalapítvány

Eisenstadti gyakorlat, záróbeszámoló

2014.05.15. 13:58 leonardo.sze

Kerekesné Riczó VeronikaArchitekturbüro Piniel, Eisenstadt, 2013.11.05 - 2014.05.05.

Kezdetek

A kiválasztott építészirodát a korábbi, soproni meglévő munkahelyemen keresztül találtam. A nagypanelos faszerkezetű készház építő céghez egy ügyfél jött, aki Ausztriában akart építtetni. Az általa hozott tervek Eisenstadtban készültek. A Leonardo pályázat elnyerése után gondoltam megpróbálok ehhez az irodához is jelentkezni 2 másik bécsi mellett még. Mivel Eisenstadtból Architekturbüro Dipl. Ing. Alfred Piniel-től (www.arch-piniel.at) pozitív választ kaptam és hamar sikerült megegyeznünk a részletekben, ezt az irodát választottam. Bécsből az egyik irodából kaptam még válaszlevelet, de az már a határidő közelsége miatt későn érkezett.

Iroda

2014. november 5-én megkezdtem a munkát az irodában. A kollégák közül néhányukkal már korábban is találkoztam, hiszen két szóbeli elbeszélgetésen is voltam az irodában előtte. Így lettem én is a csapat tagja.

01k.jpg

Az iroda Eisenstadt belvárosában a Fő utcán van, egy kellemes hangulatú, belső udvaron át érhető el.

02k.jpg

Az irodába beilleszkedésemet türelmesen fogadták. Korábban ArchiCAD programmal dolgoztam, itt AutoCAD van használatban. Ennek begyakorlására eleinte kaptam magam mellé egy türelmes kolléganőt (Jasmina Hodzic), aki végigvezetett az irodában, megmutatta az iroda napi rutinját. Ő segített felfrissíteni az egyetemen tanult, de már régóta nem használt AutoCAD tudásomat. Egy fiktív feladaton közösen engedélyezési szintig végigmentünk, így hamar előjöttek a különbségek, amik a tervezésben, a kivitelezésben, és a tervek elkészítésében felmerülhetnek.

Projektek

A gyakorló feladat után következtek a valós projektek.

Hotel Ebinger
Az Eszterházy kastélytól 50 m-re lévő - az iroda által már korábban felújított – kávézótól (Cafe Ebinger) érkezett a felkérés, hogy az épületegyüttesben található, bérbe vehető irodákból és üzlethelyiségekből tervezzünk egy kisebb Hotelt. A földszinten a fogadó-előtér összeköttetésbe került a már meglévő kávézóval. Az emeleti szobák kialakításában az irányelvek (turistáknak és hosszú távú bérlésre is alkalmas szobák) meghatározása után szabad kezet kaptam. (Szerk. megj.: A terv várhatóan nem kerül megvalósításra, mert a kávézó üzemeltetője, Ebinger úr még az ösztöndíjam ideje alatt váratlanul meghalt.)

Újépítésű családi ház – Familie Friedl
Egy, a Friedl család számára már korábban megtervezett ház kiviteli tervének elkészítésében vettem részt közösen egy kolléganőmmel. Így a kivitelezést, a szerkezeti megoldásokat, a technológiák alkalmazását is megismertem. A terv leadása után 2 héttel már a pincefalak zsaluzásakor voltunk a vezető tervezővel és a kollégámmal helyszíni bejáráson Sieggraben-ben.

03k.jpg

04k.jpg

05k.jpg

06k.jpg

07k.jpg

08k.jpg

Általános iskola
Tervpályázat: 3. helyezés. Helyszín: Wimpassing.
A leadás előtti utolsó hajrában kapcsolódtam be az építész munkatársam (Christoph Sulyok) által tervezett általános iskola tervének elkészítésébe.

09k.jpg

10k.jpg

11k.jpg

Részt vettem egy elméleti tervezési feladatban egy jövendőbeli projekthez. Ez egy lakóegység, aminek a megvalósításán a kevésbé stresszes, leadásokkal kevésbé telített időben szoktak foglalkozni. Így erről több információt még nem oszthatok meg. Voltak kisebb, egyszemélyes munkáim, mint garázs engedélyezése, gépkocsibeálló tervezése, engedélyezése. Ezek az írásbeli dokumentáción kívül teljes egészében rám voltak bízva.

Óvoda – Unterfrauenhaid
Korábban tervpályázaton megnyert óvoda tervezése a kivitelezésnek abban a fázisában van, mikor már a részletrajzok készülnek. Ebben a projektben az anyagminták kiválasztása, azok beszerzése és a szükséges anyagmennyiségek kiszámítása volt a feladatom.

Családi ház engedélyezési terve – Reiner
Tervezési szakaszában kapcsolódtam be a Reiner család számára készülő háromszintes családi ház projektjébe. Ötleteimet szívesen fogadták. Ezt végül én vittem végig az engedélyezési eljárásig. Tervezési helyszín a magyar határ menti Sankt Margarethen.

12k.jpg

 

Mindennapok

A munkaidő (természetesen heti 40 órában) szabadon beosztható volt. Ezért hogy a családdal járó teendőket reggelente el tudjam látni, kb. 9- n10-re értem az irodába. A kollégáimat követve én is a hét első napjait hosszabbra nyújtottam, hogy aztán a péntek rövidebb legyen. A munkaidő jó hangulatban telt. A szakmai megbeszéléseken túl a személyes, baráti beszélgetések is tovább bővítették a szókincsemet. A jó idő megérkeztével munka után hetente 2-3 alkalommal általában a kastélyparkban tartottam a futóedzést.

Kirándulások

Soproni lévén nem teljesen ismeretlen a környék, de a kollégáktól több jó kiránduló ötletet is kaptam.

Eisentadt – Aussichtsturm
Erich kollégámtól kaptam a tippet az Eisenstadt melletti erdei túraútvonalról. A rövid erdei élményút végén egy faszerkezetű kilátótoronyból belátható a környék.

15k.jpg

Myra-Fälle
Muggendorf falu melletti vízesésekkel tarkított belépőjegyes kirándulóhely Myra-fälle. A túra útvonal fahidakon vezet a több száz méter hosszan lezúduló vízesés felett.

16k.jpg

Rust
A Fertő menti falu barokk épületeivel, zártsorú beépítésével kisvárosias hangulatú. A bor készítéséről híres település folyton nyüzsgő, minden második ház vendéglátóegységgel várja a turistákat. A falu közvetlenül a nádas tóparton van, a madarak háborítatlanul megfigyelhetőek a természetes élőhelyükön. Néhány bátrabb vadlúd akár a gyalogosok között sétálgat. A gólyák számára is kedvelt nyaralóhely, hiszen majd minden ház tetején lakott gólyafészek díszeleg.

17k.jpg

18k.jpg

19k.jpg

Sopron
A külföldi ösztöndíjjal általában együtt jár, hogy a saját kultúránkat, nemzetünket is megismertetjük valahogy. Tőlem is többször kérdeztek kollégáim magyarországi kirándulóhelyeket, ekkor ha fejből nem ment, akár a magyar nyelvű honlapok lefordításával igazítottam őket útba.

De a lakóhely közelsége miatt személyesen is alkalmam nyílt egy kedves kolléganőmet Sopronba invitálni. Jasmina a kisfiával érkezett, így családdal együtt jártuk be a várost, amin csak átutazott eddig.

20k.jpg

Rax
Burgenland az Alpok lábánál fekszik, így nem maradhatott ki a sorból egy hegyi kirándulás sem. Reichenau an der Rax településről induló Raxseilbahn (zárt kabinos libegő) segítségével hamar 1600 méter magasságba értünk, és onnan indultuk gyalogútra a közeli ´Otto-haus´hoz.

21k.jpg

22k.jpg

Összegzés

A külföldi ösztöndíj hatalmas lehetőséget jelent szakmai szempontból – bármelyik ágazatban. Régi korok inasaihoz hasonlóan bejárhatjuk a különböző tájegységeket, hogy az ott megszerzett tapasztalatokat akár ott helyben, akár hazahozva a tudást itthon kamatoztathassuk. A világ kitárul, nem csak szakmai értelemben, hanem minden szempontból egy nyitottabb világképpel rendelkezünk az ösztöndíj végére. A nyelvtudás bővülése is egy kellemes és hasznos velejárója a külföldön eltöltött időnek. Minden tétovázót bíztatnék, hogy ha lehetősége adódik külföldi ösztöndíjra, éljen vele, mert az élmények hosszú időre bevésődnek az emlékezetbe és sok lendületet adnak a továbbiakban.

komment

Címkék: határtalan építészet 3 kerekesné riczó veronika architekturbüro piniel

süti beállítások módosítása