Széchenyi István Egyetem, Győr

Széchenyi István Egyetem, Győr

Az Európai Unió Leonardo da Vinci Mobilitási Programja

Tempus Közalapítvány

Gyakorlat La Speziaban, záróbeszámoló

2014.04.15. 12:12 leonardo.sze

Péhl JuditKK Architetti Associati, La Spezia, 2013.10.01 - 2014.03.30.

A Leonardo programra való jelentkezésem fő motivációi a kalandvágy és a választott célpontról, Olaszországról őrzött szép emlékek voltak. Korábbi nyaralások során annyira beleszerettem az országba, mely megszámlálhatatlanul sok építészeti és természeti kincset rejt, hogy álmodoztam róla talán egyszer kiköltözöm. De tudtam, hogy ez nem az a hely ahol jól megfizetnek és talán a gyakorlat után is dolgozhatnék. Ami ellene szólt még, hogy egyáltalán nem beszéltem a nyelvet. A sors mégis úgy hozta, hogy teljesült az álmom, hacsak fél évig is, de Olaszországban élhettem és a szakmámban szerezhettem tapasztalatokat.

Az olaszok híresek közvetlenségükről, lazaságukról. Délután megteltek a belvárosi utcák emberekkel, mindenki gondtalanul, jókedvűen sétálgatott, összetalálkoztak ismerőseikkel, beszélgettek. Mindezt a családtagként kezelt kutyáikkal tették, akiket még a boltokba is bevihettek. Gyakoriak voltak a rendezvények, a belvárosban és a tengerparton egyaránt. Az én munkatársaim kivételek voltak. Nagyon sokat dolgoztak, az ő életük az építészet volt. Egy-egy nehéz, fárasztó leadás után mindig újult erővel és lendülettel vágtak bele a következő projektbe. Az idegen nyelv viszont a gyengéjük volt, ami általános jellemző Olaszországban. Kevés időt fordítottak rá, hogy angolul kommunikáljanak velem. Nem nyíltak meg felém és így én sem feléjük. Amikor kimentem célom volt az olasz nyelv tanulása, de önszorgalomból nem jutottam messzire.

Munka

A gyakorlati helyemet Olaszország egyik nyugati kikötővárosában, La Speziában találtam meg a KK Architetti Associatinál. Az irodában mindösszesen három építész dolgozott. Két alapító tagja Simone és Tiziana voltak. Főként olasz és nemzetközi tervpályázatokkal foglalkoztak, valamint azok további tervein dolgoztak. Egy ilyen sikeres terv nyomán akadtam rájuk egy építész weboldalon.

Első feladatként egy korábban megnyert pályázat terveit kellett tovább folytatnom. Ez egy többszintes társasház volt La Spezia Valdellora nevű városrészében. Kezdetben szerkesztési feladatként ajtókat és ablakokat konszignáltam. Alaprajzi módosítások is voltak a terven a megrendelő igényei szerint, majd minden lakástípusról értékesítési alaprajzokat csináltam. Az épületet kívülről homlokzati panelok burkolták, melyek koncepciója az erős vizuális hatás keltése volt, ehhez színsémákat készítettem.

1k.jpg

Valdellora

Egyik nap újabb nyertes pályázat került elő, melyhez elérhetővé váltak az anyagi források, így sürgősen el kellett készítenünk a részletes terveket. Ez egy összetett urbanisztikai projekt volt egy Villa Verucchio nevű településen. Ezen belül egy tér, egy interaktív park és egy parkoló kidolgozása volt a feladat.

2k.jpg

Villa Verucchio

A következő munkám egy olasz stílusú típusüzlet és étterem belső terének megmodellezése volt, amihez meg kellett tanulnom a Rhinoceros nevű programot használni. Ezután sorra következtek az ehhez hasonló projektek, akadt köztük pékség, húsüzlet, édességbolt, borozó, és mindezt a világ legkülönbözőbb pontjaira terveztük, Londonba, Németországba, Amerikába.

A karácsonyi pihenő után részese voltam egy nagyobb lélegzetű pályázat elkészítésének. A feladat egy kulturális központ tervezése volt egy Bologna melletti kis területre. A tervezési helyszínen egy régen textilgyárként funkcionáló épület állt, melyet kedvünk szerint használhattunk fel, vagy elbonthattunk.

3k.jpg

Space to culture

Utolsó feladatként több pályázat is felmerült. Ezek között volt a budapesti múzeum pályázat, Szlovákiában egy városrehabilitációs feladat, valamint egy kis olasz városban egy iskola tervezése. Végül a szlovák pályázat mellett döntöttünk.

Ligúria

La Spezia az olasz riviéraként ismert Ligúria és Toscana határán fekszik. Az ország ezen hegyvidéki területén a statisztikák szerint több eső esik mint Londonban. Meglepő módon ez be is igazolódott. A város kettős arcot mutat. Megtalálhatók benne az Olaszországra jellemző stílusú sokszínű, zsalugáteres épületek, sikátoros belvárosi utcákkal, régi kőtemplomokkal, amiktől szinte minden olasz kisváros és falu, hasonló, egységes képet mutat. Másrészt mivel egy védett öbölben fekszik, itt építették fel az ország legnagyobb hadi kikötőjét, emellett erős ipari jelleg települ a város tengerparti hangulatára.

4k.jpg

La Spezia

Az öblöt körben hegyek határolják. A nyílt tengertől is egy nagy hegyvonulat választja el, melyen tíz perc alatt átsuhan a vonat és máris egy lélegzetelállító látvány tárul elénk. Nem lehet betelni vele. Ez Cinque Terre, mely öt apró, de annál figyelemreméltóbb falvacskából álló terület.

5k.jpg

Cinque Terre

Egyik kirándulásom alkalmával Genovában jártam. Ez már egy nagyobb léptékű város. A jellegzetes sikátoros belvárosi hangulat onnan sem hiányzott. Ugyanakkor már nagyobb számban voltak jelen a kortárs építészet alkotásai.

6k.jpg

Genova

Végezetül szeretném megköszönni, hogy részt vehettem a Leonardo projektben mely során nem csak szakmai tudásomat bizonyíthattam külföldön, hanem annál sokkal többet kaptam.

komment

Címkék: határtalan építészet 3 péhl judit kk architetti associati

süti beállítások módosítása